BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Timeapp grundades 2010, och jobbar bland annat med att utforma projektredovisningsprogram. Och även om det inte var förrän vid årsskiftet styrelsen klubbade igenom personalpolicyn så har samma regleringar gällt också tidigare. Företagets vd Lars Knapasjö tycker att idén om karensdag är ålderdomlig.
– Du gör ju inte av med mindre pengar bara för att du inte är frisk, snarare tvärtom. Det är en väldigt improduktiv åtgärd att dra av på inkomsten när du är sjuk. Det här är dessutom ett sätt att förbättra lojaliteten och gruppkänslan här på jobbet.
I samband med att kollektivavtalet tecknades så beslutades också att företaget täcker kostnader för sina anställda gällande tandvård, glasögon och läkarbesök.
– Jag ser det som en enormt viktig investering för personalens skull. I dag är det många som drar sig för att gå till tandläkaren för att det kostar så mycket pengar, men om vi kan täcka det är det inte en lika stor barriär att ta hand om sina tänder, säger Lars Knapasjö.
Positiva reaktioner
Reaktionerna har generellt varit positiva, både inom och utanför verksamhetens väggar. Men en del har ifrågasatt om systemet inte kommer att utnyttjas. Den oron är obefogad, enligt Lars Knapasjö.
– Hittills har det snarare varit tvärtom. Trots att vi inte har någon karensdag så har det hänt att vi får ge några av de anställda rött kort för att de är här fast de är förkylda. Då har vi fått skicka hem dem igen.
Flera försök
Försöken att dra ner på arbetstiden syns på flera platser i Sverige, däribland i Sundsvalls kommun där 45 barn-, ungdoms- och vuxenutredare arbetar sex timmar om dagen istället för åtta sedan september 2016. Försöket planeras pågå ett år.
– Tidigare hade vi jättestora problem med en hög personalomsättning. Vi lyckades inte få folk att stanna kvar. De orkade inte. Den problematiken har helt avstannat sedan vi började med det här, säger Helena Silfvernagel, socialsekreterare och samordnare för vuxenstöd, en av de berörda arbetsgrupperna.
Det är just nu en stor brist på socialsekreterare i Sverige, och det rapporteras ofta om att personalgruppen har för mycket att göra. Att lägga om arbetstiderna är ett sätt att få personalen att orka mer och göra så att färre blir sjuka. Men att göra det och samtidigt kunna hjälpa människor i lika hög utsträckning som tidigare innebär vissa svårigheter, berättar Helena Silfvernagel.
– Det är klart att det är utmanande att ändra så här mycket på en gång utan att det går ut över vår tillgänglighet eller kvaliteten på vårt arbete, men hittills har vi lyckats vara lika tillgängliga för vår målgrupp som vi var tidigare.