”Stoppa det organiserade tiggeriet” och ”Mindre invandring här, mer hjälp till flyktingar där” så lyder två av budskapen i Sverigedemokraternas nya valkampanj. Från och med måndag kommer den att sättas upp på bussar i Stockholm, Malmö, Lund, Helsingborg och Södertälje.
Nabila Abdul Fattah, Dagens ETC:s ledarskribent, anser att Stockholms lokaltrafik, SL, måste stoppa kampanjen.
– Att SD har de här åsikterna är inte förvånande men SL borde inte sätta upp kampanjen. Det var inte länge sedan exakt samma kampanj satte uppe i tunnelbanan. SL vet exakt hur människor kommer påverkas, hur illa tiggarna mår av att se budskapen. SL uppmanar till vandalism, säger hon.
Även Victoria Kawesa, riksdagskandidat för Feministiskt initiativ, vill stoppa kampanjen.
– Den är helt skandalös och oetisk på alla sätt och vis. Vi lever i en demokrati och i ett samhälle som ska verka för allas lika värde. Man pekar ut utsatta grupper. I det här fallet handlar det om att de riktar sig emot romer, som har rätt att vara här. Och det är inte brottsligt att tigga heller. När man utmålar dem på detta sätt möjliggör man för folk att förgripa sig på dem, säger hon.
”De är ett rasistiskt parti”
Även Socialdemokraterna reagerar på SD-kampanjen.
– Det finns inget budskap hos dem som vi någonsin gillar, de är ett rasistiskt parti. Men om de får göra reklam eller inte är en legal fråga som trafikbolaget får avgöra, säger Erik Nises, pressekreterare åt Stefan Löfven.
SL har i förväg granskat kampanjen och kommit fram till att den inte strider mot företagets policy.
– Vi lägger ingen värdering i vad som sägs i kampanjen annat om den går över gränsen. Men enligt våra bedömningar gör inte kampanjen det. Den förra prövades av JK som kom fram till den inte innehöll ett rasistiskt budskap, säger SL:s pressansvarige Jesper Pettersson.
Budskapet i den nya kampanjen är identiskt SD:s kampanj inför EU-valet som sattes upp i Stockholms tunnelbana i maj tidigare i år. Då löd formuleringen ”Det är dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator” vilket väckte en enorm ilska. SL:s kundtjänst blev då nedringd av hundratals upprörda resenärer och många av affischerna vandaliserades. Både SD, SL och landstinget JK-anmäldes för hets mot folkgrupp.
Varför tillåter SL ännu en kampanj som många anser sprider rasistiska fördomar?
– Man kan uppfatta politiska budskap på olika sätt. Vi har tittat vad som står i budskapet och vi har inte funnit något som kan motivera att den skulle stoppas. Det är val och Sverigedemokraterna är riksdagsparti som har rätt att föra fram sitt budskap, säger SL:s pressansvarige Jesper Pettersson.
Kampanjen ska endast innefatta bussar, inte spårtrafiken. Enligt en källa med god insyn är det på grund av säkerhetsskäl. SL befarar att personer kommer att ge sig ner på spåren för att måla över och vandalisera affischerna.
SD-kampanjen, som tagits fram av kommunikationsstrategen Joakim Wallerstein, inleds nästa vecka. Det innebär att den sätts upp under söndag kväll och måndag morgon och pågår vecka under 34 och 35.