Hon rappar även rader som ”Let's make cotton production with sympathy” och slår fast att det är "coolt" att välja kemikalier på ett klokt sätt.
Nu möts kampanjen av raseri i sociala medier. Bland annat kritiseras Gina Tricot för greenwashing – ett försöka att skönmåla sin verksamhet som miljövänlig.
"För mig är det här sättet att arbeta med hållbarhet som Gina Tricot gör lite grann som att försöka bota en livshotande sjukdom med ett plåster. Ser lite härligt och bra ut på håll men betyder ingenting. Att svänga sig med ord som "hållbart" när det inte är det, borde fan vara straffbart" skriver Johanna Nilsson, föreläsare och författare bakom Slow fashion-uppropet, på sin blogg och fortsätter:
"BCI är inte hållbar bomull. Det är kanske hållbarare än den värsta sortens. Men absolut inte mer än så."
Vit kvinna skriker till fattiga barn
Reklamen anklagas också för att helt sakna ett postkolonialt och antirasistiskt klassperspektiv.
”Detta är så typiskt raskategorisering en vit kvinna som skriker ”do it” till fattiga barn som svälter och sliter för att en vit kvinna ska få sina jeans. Jag är mycket besviken kommer nog aldrig handla mer ifrån er ni tappar kunder pga av er äckliga video” skriver en av kritikerna på Facebook.
En annan skriver:
”Att Cissi Fors står och gullar med bomull, i sin vithet, medans helt namnlösa women of colour står och plockar bomull i bakgrunden är helt sinnes. Var är eran kunskap om historien? Om hur vita människor förslavat people of colour på JUST bomullsfälten?”
Svaret från Gina: ”Modernt”
Till kritikerna på Facebook svarar Gina Tricot att de vi valde att filma reklamen i Indien för att synliggöra delar av jeansproduktionens kedja för konsumenten.
”Genom en musikvideo vill vi göra den mer tillgänglig för våra kunder och lyfta hållbarhetsfrågan på ett modernt vis. Frasen ”we can do it better” syftar till att vi alla, företag och konsument, kan göra mer hållbara val.” skriver de.
Till Dagens ETC svarar Gina Tricot följande på kritiken:
"Vi tycker att det är väldigt tråkigt att en del personer uppfattar vår kampanj på detta sätt, det var självklart inte vår intention.
Vårt syfte med kampanjen och filmen är att öppna upp och belysa vårt hållbarhetsarbete där vi tillsammans med andra företag är med och stödjer utvecklingen för en mer hållbar bomull. Genom att filma i Indien, ha kulturella inslag och val av toner i själva musiken ville vi hylla den Indiska kulturen och samtidigt göra den tillgänglig för vår målgrupp. Cissi Forss har under en längre tid varit en frontfigur för Gina Tricot i olika mediasammanhang och har dessutom genuint intresse för hållbarhetsfrågor. Därför föll det sig naturligt att använda henne i denna musikvideo och vi hoppas ändå att det budskap som kommer med musikvideon lyser igenom och bidrar till en konstruktiv dialog kring bomullsfrågan."