– Det är en enorm summa man har tänkt satsa. Vi har inget emot att frågan utreds, men i det vi har sett hittills finns för många osäkerheter. Ska regering och riksdag kunna fatta beslut om detta krävs att de får betydligt mer på fötterna, säger Mårten Bergman, ansvarig för infrastruktur på Svenskt näringsliv.
”Får inte bli en gökunge”
Även Stockholms handelskammare menar att höghastighetsbanan blir för dyr, och Sydsvenska handelskammaren säger samma sak – det är inte värt pengarna. Men Karin Svensson Smith, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet, menar att Sverige måste satsa på en höghastighetsbana.
– Bygger vi inte en ny järnväg kan jag inte se hur vi kan klara målet om fördubblad kollektivtrafik. Jag tror heller inte att priset kommer att landa på 320 miljarder kronor, men kosta, det kommer det ju göra. Men på lång sikt vinner både miljön och människorna på en höghastighetsbana, säger hon.
De borgerliga partierna vill även de ha en höghastighetsbana, efter att länge ha varit skeptiska. Innan valet 2014 svängde de, och tog initiativ till Sverigeförhandlingen. Men priset får inte bli hur högt som helst.
– Kostnaderna har stigit kraftigt och den avgörande frågan är hur projektet ska kunna finansieras inom ramen för en ansvarfull ekonomisk politik. Projektet får inte bli en gökunge som tränger undan andra investeringar, särskilt inte när Trafikverket pekar på att behovet av underhållsinsatser och andra investeringar är mycket stort, säger Jessica Rosencrantz, som är trafikpolitisk talesperson för Moderaterna.
Att det befintliga järnvägsnätet behöver rustas upp menar Svenskt näringsliv är ett argument för att inte lägga hundratals miljarder på en ny snabbjärnväg.
– Vi behöver ta tag i det vi kallar infrastrukturskulden och åtgärda det som behövs på den järnväg vi har.
Men Karin Svensson Smith menar att det ena inte utesluter det andra.
– Om man tar klimathotet på allvar inser man att det inte bara räcker att rusta upp järnvägen. Ska vi bli av med vårt oljeberoende behövs nya snabbtåg.
Hon hoppas att riksdagen ska ha tagit ställning till bygget innan nästa val. Planen är att höghastighetsbanan sedan ska vara igång senast år 2035.