En närmare granskning av sju av dessa bolag, utspridda inom olika branscher, visar att de höjda utdelningarna inte är någon engångsföreteelse. Sedan 2004 har Volvo, Ericsson, H&M, Teliasonera, SCA, Bonnier och SEB ökat sina utdelningar till ägarna med 120 procent. I snitt delade de ut motsvarande 300 000 kronor till ägarna per anställd förra året – det vill säga mer än en genomsnittlig årslön.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Allra mest har utdelningarna ökat i SEB. Där fick aktieägarna förra året dela på drygt elva miljarder kronor, vilket motsvarar nästan 700 000 kronor per SEB-anställd. Mer än tre gånger så mycket som för elva år sedan.
Laurence Westerlund, pressansvarig på SEB, menar dock att aktieutdelningarna inte är en självklarhet och bara ökar när det finns utrymme.
– 2009 ställde ägarna upp med mer kapital i samband med en nyemission om 15 miljarder kronor. Ägarna avstod då också från utdelning. Idag har SEB däremot en mycket stark kapitalsituation, och då är styrelsen mån om att bankens ägare ska kunna få en utdelningstillväxt i kronor, säger han.
Men oavsett kapitalsituation är trenden för samtliga bolag i vår granskning, förutom H&M. att allt större belopp per anställd går till aktieägarna varje år. Till exempel delade Ericsson ut motsvarande 95 000 kronor per anställd till ägarna förra året, trots att företaget samtidigt varslade 2 200 personer.
Löner ökar inte
Samtidigt som både vinsten och utdelningarna har flerdubblats, har lönerna ökat mer blygsamt. I snitt har reallönen i de sju bolagen bara ökat med 1,2 procent på tio år. Som jämförelse har aktieutdelningen per anställd ökat med 44 procent i snitt sedan 2004.
I SEB har de anställda fått en betydligt högre löneökning än i de andra bolagen, 25 procent mer idag än för tio år sedan. Men den ökningen beror bland annat på att en del av lönekostnaden betalas ut i form av bonus och aktier.
– Det är ett vinstdelningssystem som omfattar samtliga medarbetare. Hälften av beloppet betalas ut kontant och hälften i SEB-aktier. På detta vis får de anställa ta del av utdelningen och eventuell värdeökning i aktien, säger Laurence Westerlund.
Sett till bankens totala vinst utgör ersättningen till de anställda dock bara en liten del. Ännu tydligare är det i andra bolag – ökade vinster och ökade aktieutdelningar betyder inte ökad lön.
Erica Sjölander, utredningschef på IF Metall som har många av sina medlemmar i storföretagen, menar att det är svårt att kräva att lönerna ska öka i samma takt som utdelningarna.
– Ett ökat löneutrymme bygger mer på produktivitetsökning. Det vi kan reagera mot är att utdelningar höjs allt mer slentrianmässig, och att det sker på bekostnad av investeringar i verksamheten, som i sin tur kan öka produktiviteten och därmed lönerna, säger hon.
Vill höja börsvärdet
Hon delar dock bilden av att de svenska börsbolagens aktieutdelningar ökar. Det gör också Lars-Fredrik Andersson, ekonomisk historiker vid Umeå Universitet.
– Så har det sett ut sedan Andra världskriget. Teorierna kring varför utvecklingen är sådan varierar, men många menar att det handlar om branscher som mognat. Efter ett tag är behoven av återinvesteringar inte längre lika stora, och då vill företagen hellre dela ut pengar till sina ägare än att sitta på dem. En annan orsak är att företag är intresserade av att höja sitt börsvärde, säger han.
Även Stefan Löfven uppmärksammade de ökade utdelningarna under sin tid som ordförande i IF Metall 2011. Han sa då till Dagens Arbete:
– Först ska direktörerna ha sina löner och bonusar. Sedan ska ägarna ha aktieutdelning. Till sist ska de titta på oss och säga att det inte finns något utrymme för löneökningar. Det där håller inte.
Volvo
Utdelning per anställd 2015: 61 306 kronor
Ökad utdelning sedan 2004: +2,25 miljarder kronor
Löneförändring per anställd: 29 procent
Utdelningsökning per anställd: 16 procent
Ericsson
Utdelning per anställd 2015: 94 388 kronor
Ökad utdelning sedan 2004: +6,8 miljarder kronor
Löneförändring per anställd: –5 procent
Utdelningsökning per anställd: 5 procent
H & M
Utdelning per anställd 2015: 154 156 kronor
Ökad utdelning sedan 2004: +9,5 miljarder kronor
Löneförändring per anställd: –11 procent
Utdelningsökning per anställd: –32 procent
Teliasonera
Utdelning per anställd 2015: 609 000 kronor
Ökad utdelning sedan 2004: +6,7 miljarder kronor
Löneförändring per anställd: 30 procent
Utdelningsökning per anställd: 180 procent
SCA
Utdelning per anställd 2015: 90 804 kronor
Ökad utdelning sedan 2004: +1,2 miljarder kronor
Löneförändring per anställd: –3 procent
Utdelningsökning per anställd: 64 procent
Bonnier
Utdelning per anställd 2015: 56 091 kronor
Ökad utdelning sedan 2004: +390 miljoner kronor
Löneförändring per anställd: 4 procent
Utdelningsökning per anställd: 605 procent
SEB
Utdelning per anställd 2015: 692 813 kronor
Ökad utdelning sedan 2004: +8,6 miljarder kronor
Löneförändring per anställd: 25 procent
Utdelningsökning per anställd: 304 procent