BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Du har inte bara elrisken. Du har också fallrisken, det är fem–sex meter ner från korgarna vi arbetar i. Och den mekaniska risken, att bli påkörd eller klämd.
De som råkar mest illa ut är den inhyrda personalen, som enligt Alexander Koliopanos är klart överrepresenterade bland olycksfallen. Deras arbetsvillkor och lön regleras inte av det avtal som gäller inom nybyggnation, drift och underhåll av järnvägen.
Dumpar löner och villkor
Facket menar att arbetsgivarorganisationen Almega vägrar gå med på reglering och därför har man nu utlyst stridsåtgärder. Seko kräver bland annat att inhyrd personal ska omfattas av LO:s bemanningsavtal.
– Järnvägsinfrastrukturavtalet som gällt hittills är inte gjort för bemanning. Mellan företagen har man börjat hyra in och ut arbetare som därför kan tjäna lägre än snittet, få lägre ob och sämre arbetstidsbestämmelser, berättar Håkan Englund.
Han är vice ordförande för Seko på Infranord och menar att det handlar om en strategi för löne- och villkorsdumpning.
– Almega säger att eftersom inget är skrivet, är allting tillåtet. Det sätter press på hela marknaden.
Kan inte styra arbetstiden
För den enskilda arbetstagaren kan det innebära att villkoren ser olika ut under olika delar av arbetsveckan, säger Håkan Englund. Måndag till onsdag arbetar du som anställd på företag A. På torsdagen som underentreprenör på företag B. Och för bemanningsföretag C på fredagen.
Dagens ETC har talat med en eltekniker som är inhyrd på Infranord från ett annat företag. Han vill vara anonym. Den senaste tiden har han bara jobbat natt och han säger att det tär på honom.
– Nu har jag börjat sova någorlunda bra, fem, sex timmar om dygnet. Innan har det varit tre–fyra.
Han berättar att det gör honom trött och att huvudet inte hänger med. På jobbet kan det innebära att man blir en fara för sig själv, säger han. Men han tycker att det som timanställd är svårt att göra sig hörd.
Hans timlön ligger 40 kronor lägre i timmen jämfört med ordinarie anställda, och ob-tillägget är 30 kronor mindre i timmen. Dessutom har han inga möjligheter att själv styra sin arbetstid, säger han; varken hur mycket han jobbar, eller var han jobbar. Under sin tid på järnvägen har han arbetat över hela landet och de senaste månaderna har han fått sitt arbete förlängt med några veckor åt gången.
– Man kan bli uppringd veckan innan och få veta att man ska iväg. Det är bra att ha resväskan redo med en veckas uppsättning kläder.
”Måste slåss för de andra”
Håkan Englund beskriver de inhyrda arbetstagarnas villkor som en ödesfråga. Många som har kommit in i branschen de senaste åren har aldrig haft tillsvidareanställning och utgår från att det är timanställning som gäller, tror han.
– Det är därför vi som är på de stora företagen, där arbetarna har lite rättigheter, måste ta fajten. Vi måste slåss för de andra stackarna.
Delar inte bilden
Stefan Koskinen är Almegas arbetsgivarpolitiska chef. Att organisationen vägrar reglera villkoren för inhyrd personal håller han inte med om.
– Njäe. Det är inte vår bild.
Han säger att Almega under avtalsförhandlingarna var redo att diskutera dem. Men vad det sedan är som har hänt vet han inte. Enligt honom är det nu upp till medlarna från båda sidor att hitta en lösning.
– Det finns lokala avtal på järnvägsområdet för uthyrning. Det borde inte vara ett problem, det kan diskuteras.
Innebär det att ni öppnar dörren för reglering?
– Jag varken öppnar eller stänger någon dörr, medlarna får se. Det kan alltid finnas laddade frågor kring detta.
Facket menar att detta handlar om en strategi för löne- och villkorsdumpning?
– Nej, det tror jag inte. Trots farhågor kring anställningsformer är den övervägande delen på arbetsmarknaden tillsvidareanställd och så kommer det fortsätta vara. Andra former är viktiga komplement. Ibland finns en uppfattning att företag driver en viss anställningsform av ideologiska skäl, men våra medlemmar jobbar utifrån sina uppdrag.