Dagens ETC har tidigare skrivit om förändringarna för tågpersonalen i Sydsverige. Efter att Veolia vunnit tre stora tågtrafikavtal meddelade de att runt 250 personer ska varslas. De anställda får nu söka om sina jobb, men med försämrade villkor. Bland annat får en del tidigare fastanställda istället en timanställning.
Janne Rudén, ordförande på Seko, menar att Seko inte kan acceptera Veolias planer.
– Det är inte rimligt att de anställda ska behöva söka om sina jobb för att sedan bara få jobba timmar eller gå ner i tid. De förlorar sin trygghet och får en lön som är svår att klara sig på, säger han.
Veolia å sin sida menar att förändringarna är nödvändiga. De vill inte begränsa antalet timanställda.
– Anledningen för konflikten är i grund och botten att vi har varslat personal på grund av arbetsbrist. Sedan anser Seko att vi framöver kommer att ha för många deltidsanställda och timanställda. Det är en sak som Seko vill ha bestämmanderätt över, och det är ett område som vi inte har lust eller vilja att lämna till Seko, säger Mikael Danielsson, affärsområdeschef på Veolia, till Sydsvenskan.
Men enligt Seko handlar det inte om arbetsbrist. Istället ser de Veolias agerande som en jakt på flexibilitet – och att minska de fasta anställningarna.
– Har man en tågtrafik så behövs ju folk. Det kommer det att fortsätta göra. Vi tror att Veolia kommer ha för få anställda, och då lösa personalbristen med timanställningar. Kanske kan de tjäna något på det ekonomiskt, men för personalen blir det en väldig försämring, säger Janne Rudén.
Han menar att tågvärdarna redan idag har en låg lön. Ska de gå når i anställningsgrad eller bara vara timanställda blir den lönen ännu lägre.
– Vi måste ha skrivningar i vårt centrala avtal som förhindrar sådana här lösningar, säger han.
Runt 75 000 resenärer påverkas av strejken idag, när all Öresundstågtrafik står stilla. Hur länge strejken kommer att pågå är oklart.