– När vi kom fram hade de redan avbrutit arbetet, antagligen stoppat av säkerhetsskäl, vilket var precis det vi hoppades på, säger Anna Nygård, talseperson för nätverket Vägs ände.
Gruppen har som ambition att helt avbryta 28-miljardersbygget Förbifart Stockholm som pågått i omgångar sedan 2006.
– Det långsiktiga målet är att bygget ska avbrytas. Det har stoppats föera gånger förut, så bara för att det har börjat byggas så betyder det inte att det inte går att avbryta, säger Anna Nygård.
Några aktivister la sig framför grävskopor medan andra blockerade infarten till bygget. Det ska enligt både aktivisterna och Trafikverket ha gått lugnt till. En del av demonstranterna var barnfamiljer som tågade under namnet “Barnvagnsblocket”
– Vi är inte här för att sabotera eller vara våldsamma, bara genomföra aktionen. Allt har gått enligt vår plan, vi anser att vi har stoppat bygget för idag och det var vårt mål, säger Anna Nygård.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
”Just nu kan vi inte jobba”
Johan Brantmark som är projektledare för Förbifart Stockholm hos Trafikverket bekräftar att arbetet tillfälligt stoppats.
– Aktionsgruppen har kommit upp till vår arbetsplats vid Akalla och satt upp banderoller för att förmedla ett budskap, säger han
Johan Brantmark säger att det har gått lugnt till, men aktivister även tagit sig in på området.
– Ett flertal personer har tagit sig in på arbetsområdet och försöker hindra arbetet. Just nu kan vi inte jobba, vi avvaktar.
Hur kommenterar du aktivisternas budskap?
– Deras budskap kommenterar vi inte alls. Det här projektet har tillkommit på demokratisk väg, och vi bygger här på uppdrag av regeringen.
Vad händer nu?
– Vi avvaktar och följer utvecklingen. Vi håller oss rätt passiva. Polisen är på plats och vi har en bra dialog med dem, så just nu låter vi demonstranterna hållas, säger Johan Brantmark.
Nätverket Vägs ände har som ambition att gör flera aktioner under hösten, allt för att ge frågan om bygget av Förbifarten ny uppmärksamhet.
– Det handlar om prioriteteringar av budgeten. Nu höjs till exempel priset på SL-kortet också, allting hänger ihop, säger Anna Nygård.